21 aprilie 2024
duminic─â, 21 aprilie 2024
12.9 C
București

Revista Cinema, 1983 : „Quo vadis Gopo?”

La ├«ntrebarea, stupid─â ┼či conven┼úionala: ÔÇ×ce mai faci, Gopo?” autorul recentei premiere, Quo vadis homo sapiens, r─âspunde invariabil: ÔÇ×capodopere!” Aceast─â stare de spirit, de fapt un reflex de con┼čtiin┼ú─â al propriei sale valori, ├«mpletit cu un efort calculat de autosugestie, ├«┼či are temeiul real ├«n remarcabila sa reu┼čita din 1957 c├«nd, spre stupefac┼úia general─â, da la iveal─â Scurt─â istorie ┼či cucere┼čte mult rivnitul ÔÇ×Palme dÔÇÖor” al Festivalului de la Cannes Intr-o perioad─â c├«nd anima┼úia mondial─â atinsese perfec┼úiunea (dar ┼či conven┼úionalismul), vine un oarecare Ion Popescu, reprezentantul unei cinematografii derizorii, ┼či propune lumii un personaj caraghios, cu capul gogonat ┼či, culmea culmilor, care discut─â cu spectatorii s─âi mari ┼či mici (important─â schimbare ├«n raportul de v├«rste) ÔÇö despre ce? Despre facerea lumii, evolu┼úia speciilor, istoria civiliza┼úiilor, mecanismul proceselor mentale, impasul urbaniz─ârii, aventura zborurilor interplanetare! Hot─âr├«t lucru, Gopo ┼či-a dep─â┼čit epoca, influen┼úind puternic cursul anima┼úiei tradi┼úionale. ┼×i el ┼čtie asta.

Oare ce anume l-a ├«ndemnat pe Gopo s─â-┼či imagineze ÔÇ×omule┼úulÔÇť a┼ča, o caricatur─â simpatic─â cu m├«ini ┼či picioare sub┼úiri, cu abdomen de copil subnutrit? Cred, presupun ÔÇö obsesia capului, caracteristica fundamentala a eroului s─âu, un cap dispropor┼úionat, alungit sub presiunea materiei cenu┼čii, un cap superior ce dezechilibreaz─â trupul. Gopo a inventat un personaj eminamente g├«nditor. S-ar putea s─â fie o simpl─â specula┼úie, dar am impresia c─â forma capului descinde direct din scrierea hieroglif─â, ea ├«ns─â┼či cheia secret─â a ├«n┼úelepciunii sacralizate, ┼či ├«n aceasta formula imaginea omule┼úului devine o ideogram─â. ┼×i mai am un argument, intr-un film de o or─â ┼či zece minute, exist─â doar dou─â momente dou─â clipe suspendate, c├«nd capul acesta schematic, se ÔÇ×umanizeaz─â” prin rotunjirea obrajilor, in fa┼úa dragostei ┼či a vinului. Frumoas─â parabol─â despre sl─âbiciunile omene┼čt ├«n perpetuu conflict cu ra┼úionalitatea, ├«n┼úelepciunea, prerogativ celest ┼či infirmitate telurica.

Un nou model de personaj impunea, desigur, ┼či o alt─â tehnic─â a desenului, mai simplu mai coerent─â, substan┼úializat─â, ├«n rezonan┼ú─â cu ideile vehiculate, ele ├«nsele concise, abstracte. Gopo se desprinde cu inocen┼ú─â ┼či originalitate de ┼čabloanele anima┼úiei clasice, impun├«nd o grafic─â cu totul nou─â, la jum─âtatea drumului ├«ntre ÔÇ×imagine” ┼či ÔÇ×semn”, adica ÔÇ×schemaÔÇť (termenii ┼či semnifica┼úia lor nu-mi apar┼úin; i-am preluat din studiul ÔÇ×LÔÇÖimaginaireÔÇť de Jean-Paul Sartre). Bine├«n┼úeles aceasta nu ├«nseamn─â c─â Gopo nu opereaz─â cu imagini ┼či semne, dar preponderent─â r─âm├«ne schema. Sa ne lamurim.

Imaginea curent─â, imaginea fizic─â reflecta ÔÇ×obiectul”. ├«ntre imaginea fizic─â ╚Öi obiect exist─â o rela╚Ťie direct─â: se aseam─ân─â. O imagine este socotit─â perfect─â, cu cit respecta mai fidel realitatea vie a obiectelor. Filmele lui Walt Disney au f─âcut din aceast─â concep┼úie un adev─ârat cult, virtuozitatea execu┼úiei confund├«ndu-se cu efortul constant de a reproduce, cu mijloacele specifice desenului, realitatea obiectelor. O p─âdure se aseam─âna cu o p─âdure, un tren este un tren ┼ča.m.d Dimpotriv─â, semnul nu d─â con┼čtiin┼úa obiectului, altfel spus, materia de semn este total indiferen┼ú─â fa┼ú─â de obiectul semnificat. ├«n secven┼úa, s─â-i zicem, ÔÇ×originea religiilor”, clopotul din mintea str─âmo┼čului onginar nu este corespondentul obiectului din metal sonor ci, printr-un proces mental de asociere ┼či ..glisare”, ideea de catedral─â, monumental, ├«n─âl┼úime, cer, p├«n─â la urm─â religia ├«n sine. ├«n cazul semnului a ap─ârut deci o con┼čtiin┼úa nou─â: judecata.
Schema este un intermediar ├«ntre imagine ┼či semn, o materie ce se cere descifrat─â. ├«n sine nu reprezint─â nimic, a fita vreme cit nu-i cuno┼čti sistemul de conven┼úie ┼či implicit cheia. Cea mai mare parte a schemelor necesit─â o interpretare inteligent─â.

De aici, elementul nou de participare a individului cultivat. La acest capitol, Gopo se dovede┼čte a fi un adev─ârat maestru ┼či poate tocmai aceast─â capacitate neobi┼čnuit─â de a comunica prin scheme ┼či simboluri i-a adus celebritatea. Aminti┼úi-v─â citeva scene luate la ├«nt├«mplare. Maimu┼úa cade din copac, ├«┼či aga┼ú─â coada, coada se rupe ┼či, ├«n acest moment crucial, maimu┼úa ÔÇ×se rupe” de specie ┼či devine om. Schema darwinismului. Sau: scara rulant─â ac┼úionat─â de atom simbolizeaz─â prin evolu┼úia costuma┼úiei, de la pielea de animal la ├«mbr─âc─âmintea actual─â, treptele dezvolt─ârii omenirii. Schema civiliza┼úiei.

Sau: omul primitiv ├«ntilne┼čte o bucat─â de piatr─â, da s─â o m├ón├«nce, constat─â c─â-i tare, se uit─â la ea, piatra p─âtrunde prin ochi ├«n creier ┼či se fixeaz─â ├«n memorie. Schema proceselor cerebrale. Prin Gopo ┼či ├«nc─â al┼úi ci┼úiva arti┼čti de aceea┼či talie, anima┼úia modern─â ├«nceteaz─â s─â mai fie un simplu amuzament ┼či, solicit├«nd spectatorul la un efort de g├«ndire, se metamorfozeaz─â intr-un subtil joc al spiritului.

Acesta este Gopo. Dac─â ar fi s─â-i reduc cariera cinematografic─â tot la o conven┼úie, a┼č spune: autorul unui film unic, posesorul unui mare premiu, de┼úin─âtorul unei singulare func┼úii. Schema consacr─ârii.

Quo vadis. Gopo?
Constantin PIVNICERU

Similar Articles

Comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

V─â rug─âm s─â introduce╚Ťi comentariul dvs.!
Introduce╚Ťi aici numele dvs.

spot_img

Instagram

Gopo în presă