26 aprilie 2024
vineri, 26 aprilie 2024
10.8 C
București

Revista Cinema, 1983 : „Quo vadis Gopo?”

La Ć®ntrebarea, stupidă şi convenÅ£ionala: ā€žce mai faci, Gopo?” autorul recentei premiere, Quo vadis homo sapiens, răspunde invariabil: ā€žcapodopere!” Această stare de spirit, de fapt un reflex de conştiinţă al propriei sale valori, Ć®mpletit cu un efort calculat de autosugestie, Ć®ÅŸi are temeiul real Ć®n remarcabila sa reuşita din 1957 cĆ®nd, spre stupefacÅ£ia generală, da la iveală Scurtă istorie şi cucereşte mult rivnitul ā€žPalme dā€™or” al Festivalului de la Cannes Intr-o perioadă cĆ®nd animaÅ£ia mondială atinsese perfecÅ£iunea (dar şi convenÅ£ionalismul), vine un oarecare Ion Popescu, reprezentantul unei cinematografii derizorii, şi propune lumii un personaj caraghios, cu capul gogonat şi, culmea culmilor, care discută cu spectatorii săi mari şi mici (importantă schimbare Ć®n raportul de vĆ®rste) ā€” despre ce? Despre facerea lumii, evoluÅ£ia speciilor, istoria civilizaÅ£iilor, mecanismul proceselor mentale, impasul urbanizării, aventura zborurilor interplanetare! HotărĆ®t lucru, Gopo şi-a depăşit epoca, influenÅ£ind puternic cursul animaÅ£iei tradiÅ£ionale. Şi el ştie asta.

Oare ce anume l-a Ć®ndemnat pe Gopo să-şi imagineze ā€žomuleÅ£ulā€œ aşa, o caricatură simpatică cu mĆ®ini şi picioare subÅ£iri, cu abdomen de copil subnutrit? Cred, presupun ā€” obsesia capului, caracteristica fundamentala a eroului său, un cap disproporÅ£ionat, alungit sub presiunea materiei cenuşii, un cap superior ce dezechilibrează trupul. Gopo a inventat un personaj eminamente gĆ®nditor. S-ar putea să fie o simplă speculaÅ£ie, dar am impresia că forma capului descinde direct din scrierea hieroglifă, ea Ć®nsăşi cheia secretă a Ć®nÅ£elepciunii sacralizate, şi Ć®n aceasta formula imaginea omuleÅ£ului devine o ideogramă. Şi mai am un argument, intr-un film de o oră şi zece minute, există doar două momente două clipe suspendate, cĆ®nd capul acesta schematic, se ā€žumanizează” prin rotunjirea obrajilor, in faÅ£a dragostei şi a vinului. Frumoasă parabolă despre slăbiciunile omeneşt Ć®n perpetuu conflict cu raÅ£ionalitatea, Ć®nÅ£elepciunea, prerogativ celest şi infirmitate telurica.

Un nou model de personaj impunea, desigur, şi o altă tehnică a desenului, mai simplu mai coerentă, substanÅ£ializată, Ć®n rezonanţă cu ideile vehiculate, ele Ć®nsele concise, abstracte. Gopo se desprinde cu inocenţă şi originalitate de şabloanele animaÅ£iei clasice, impunĆ®nd o grafică cu totul nouă, la jumătatea drumului Ć®ntre ā€žimagine” şi ā€žsemn”, adica ā€žschemaā€œ (termenii şi semnificaÅ£ia lor nu-mi aparÅ£in; i-am preluat din studiul ā€žLā€™imaginaireā€œ de Jean-Paul Sartre). BineĆ®nÅ£eles aceasta nu Ć®nseamnă că Gopo nu operează cu imagini şi semne, dar preponderentă rămĆ®ne schema. Sa ne lamurim.

Imaginea curentă, imaginea fizică reflecta ā€žobiectul”. Ć®ntre imaginea fizică și obiect există o relație directă: se aseamănă. O imagine este socotită perfectă, cu cit respecta mai fidel realitatea vie a obiectelor. Filmele lui Walt Disney au făcut din această concepÅ£ie un adevărat cult, virtuozitatea execuÅ£iei confundĆ®ndu-se cu efortul constant de a reproduce, cu mijloacele specifice desenului, realitatea obiectelor. O pădure se aseamăna cu o pădure, un tren este un tren şa.m.d Dimpotrivă, semnul nu dă conştiinÅ£a obiectului, altfel spus, materia de semn este total indiferenţă faţă de obiectul semnificat. Ć®n secvenÅ£a, să-i zicem, ā€žoriginea religiilor”, clopotul din mintea strămoşului onginar nu este corespondentul obiectului din metal sonor ci, printr-un proces mental de asociere şi ..glisare”, ideea de catedrală, monumental, Ć®nălÅ£ime, cer, pĆ®nă la urmă religia Ć®n sine. Ć®n cazul semnului a apărut deci o conştiinÅ£a nouă: judecata.
Schema este un intermediar Ć®ntre imagine şi semn, o materie ce se cere descifrată. Ć®n sine nu reprezintă nimic, a fita vreme cit nu-i cunoşti sistemul de convenÅ£ie şi implicit cheia. Cea mai mare parte a schemelor necesită o interpretare inteligentă.

De aici, elementul nou de participare a individului cultivat. La acest capitol, Gopo se dovedeşte a fi un adevărat maestru şi poate tocmai această capacitate neobişnuită de a comunica prin scheme şi simboluri i-a adus celebritatea. AmintiÅ£i-vă citeva scene luate la Ć®ntĆ®mplare. MaimuÅ£a cade din copac, Ć®ÅŸi agaţă coada, coada se rupe şi, Ć®n acest moment crucial, maimuÅ£a ā€žse rupe” de specie şi devine om. Schema darwinismului. Sau: scara rulantă acÅ£ionată de atom simbolizează prin evoluÅ£ia costumaÅ£iei, de la pielea de animal la Ć®mbrăcămintea actuală, treptele dezvoltării omenirii. Schema civilizaÅ£iei.

Sau: omul primitiv Ć®ntilneşte o bucată de piatră, da să o mĆ¢nĆ®nce, constată că-i tare, se uită la ea, piatra pătrunde prin ochi Ć®n creier şi se fixează Ć®n memorie. Schema proceselor cerebrale. Prin Gopo şi Ć®ncă alÅ£i ciÅ£iva artişti de aceeaşi talie, animaÅ£ia modernă Ć®ncetează să mai fie un simplu amuzament şi, solicitĆ®nd spectatorul la un efort de gĆ®ndire, se metamorfozează intr-un subtil joc al spiritului.

Acesta este Gopo. Dacă ar fi să-i reduc cariera cinematografică tot la o convenţie, aş spune: autorul unui film unic, posesorul unui mare premiu, deţinătorul unei singulare funcţii. Schema consacrării.

Quo vadis. Gopo?
Constantin PIVNICERU

Similar Articles

Comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

spot_img

Instagram

Gopo Ʈn presă